• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
شنبه 9 شهریور 1398
کد مطلب : 75533
+
-

تحول اشتغال در آذربایجان‌شرقی با تکمیل طرح‌های آبی

نماینده مجری آب‌های مرزی طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال ‌غرب کشور اعلام کرد: اجرای طرح‌های پایاب سدها و شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در آذربایجان‌ شرقی زمینه‌ساز اشتغال‌زایی برای 15 هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم است.

به گزارش ایرنا «سیدعلی مختاری» با اشاره به این‌که آذربایجان شرقی یکی از استان‌های بهره‌مند از طرح بزرگ آب‌‌های مرزی است، گفت: در این استان سطح ابلاغی شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی ۱۹ هزار و ۸۴۰ هکتار است. از این میزان تاکنون ۱۸ هزار و ۷۴۰ هکتار وارد فاز عملیات اجرایی و ۱۱۰۰ هکتار نیز برای ساخت سایت گلخانه در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که تاکنون ۱۶ هزار و ۸۰۰ هکتار از این اراضی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، ادامه داد: بقیه نیز در صورت تامین آب و اجرای خطوط اصلی توسط وزارت نیرو به بهره‌برداری می‌رسد. با اجرای کامل طرح‌های انجام شده، حدود ۱۳۲ هزار تن بر میزان تولیدات استان اضافه می‌شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به این‌که طرح‌ پایاب سد خداآفرین یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های آبی شمال غرب کشور است، اظهار کرد: با اجرای این طرح تحولی عظیم در افزایش تولید محصولات کشاورزی استان شکل می‌گیرد.

«اکبر فتحی» با بیان این‌که این طرح بزرگ ملی با وجود مشکلات مالی دولت با تخصیص اعتبارات مناسب در حال تکمیل و بهره‌برداری است، افزود: از پایاب ۷۴ هزار هکتاری سد خداآفرین ۱۲ هزار هکتار در آذربایجان شرقی قرار دارد که در مرحله اول ۵۲۹۰ هکتار آن اجرا شده و در حال بهره‌برداری است. این مسئول با اشاره به این‌که اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی از سال 94 در آذربایجان شرقی شروع شده و تا پایان مهر سال جاری عملیات اجرایی آن در صورت تامین اعتبار به پایان خواهد رسید، گفت: این طرح تاکنون بیش از 16/ 95 درصد پیشرفت داشته است و در صورت تامین آب مورد نیاز، این اراضی تا پایان شهریور زیر کشت می‌روند.

فتحی با بیان این‌که اجرای این طرح در استان علاوه بر افزایش زمینه اشتغال سبب مهاجرت معکوس نیز می‌شود، افزود: با اجرای طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی، میزان متوسط برداشت محصولات کشاورزی حداقل به 4 تن در هکتار افزایش خواهد یافت، ضمن این‌که امکان کشت دوم برای کشاورزان و بهره‌برداران فراهم می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان دیگر مزایای این طرح را ساخت صنایع تبدیلی تکمیلی جانبی و فراوری محصولات کشاورزی و جلوگیری از خام‌فروشی برشمرد و گفت: توسعه تولید محصولات کشاورزی در فضای بسته و گلخانه‌ای با تاثیر مستقیم بر رونق اقتصادی و امنیت غذایی در تراز ملی و استانی و همچنین محرومیت‌زدایی از دیگر اهداف این طرح بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید